روزه و چشم پزشکی

توصیه‌هایی در ارتباط با روزه داری و چشم درماه رمضان

از دکتر ناصح محمدی

قبل از مطالعه این متن به نکات زیر توجه فرمایید:

مطلب زیر نظرات کلی تخصصی اینجانب دکتر ناصح محمدی می‌باشد و الزاما در مورد همه ی افراد قابل اجرا نیست و شما عزیزان لازم است که با پزشک معالج خود در ارتباط باشید تا متناسب با شرایط اختصاصی خودتان راهنمایی شوید.

افرادی که دچار بیماری‌های داخلی همانند دیابت، فشار خون و غیره هستند حتماً باید با پزشک معالج و متخصص مربوطه ی خود تماس بگیرند تا راهنمایی لازم بشوند.

افرادی که هیچ بیماری در بدن خود ندارند( و یا بیماری دارند اما طبق نظر پزشک، آن بیماری منع روزه داری ندارد) و در روزها یا هفته های گذشته تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته اند با رعایت نکات زیر می توانند روزه بگیرند:

۱. افرادی که تحت عمل جراحی شبکیه، آب سیاه، قرار گرفته اند و عمل جراحی بدون عارضه ی خاصی بوده است به شرطی که دو ماه از عمل جراحی آنها گذشته باشد .

۲. افرادی که تحت عمل جراحی زیبایی پلک، آب مروارید، کاشت لنز داخل چشمی، انواع عمل های برداشتن عینک( لیزیک، لازک و غیره) قرار گرفته اند و عمل جراحی بدون عارضه ی خاصی بوده است به شرطی که یک ماه از عمل جراحی آنها گذشته باشد .

۲.افرادی که تحت لیزرهای چشم مانند لیزر شبکیه قرار گرفته اند و عمل جراحی بدون عارضه ی خاصی بوده است بعد ازگذشت یک هفته از لیزر.

۳.افرادی که تحت انجام تزریق داخل چشمی قرار گرفته‌اند و تزریق بدون عارضه ی خاصی بوده است به شرط گذشته دو هفته از تزریق.

توجه داشته باشید که چنانچه در زمان روزه داری دچار حالت‌های غیر عادی چشم مانند درد یا تاری دید یا قرمزی غیر عادی شدید از روزه داری خودداری کرده و در صورت عدم بهبودی به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

برای این موارد روزه مجاز است

خشکی چشم اگر خفیف باشد منع روزه داری نیست. افراد دیابتی که دچار درجات خفیف آسیب دیابت در شبکیه هستند منع روزه داری ندارد به شرطی که پزشک دیابت منعی از جهت خود بیماری دیابت قایل نشده باشد.

آب سیاه کنترل شده و خفیف منع روزه داری نیست.

بیماری های ارثی و یا مادر زادی شبکیه گاهی ممکن است منع روزه داری باشد.

نوشیدن آب و مایعات فراوان فراموش نشود.

آیا مصرف قطره روزه را باطل می کند

در ارتباط با مجاز بودن مصرف قطره های چشم در ساعات روزه بهتر است نظر فرد کارشناس مذهبی را داشته باشید.

برخی کارشناسان امور دینی ممکن است به شما بگویند که اگر قطره چشم وارد بدن نشود باعث باطل شدن روزه نمی شود و در نتیجه مصرف آن در زمان روزه داری منعی ندارد.باید بدانید اگر شما هنگام ریختن قطره به آرامی گوشه داخلی چشم را فشار دهید وهمزمان چشم را یک دقیقه ببندید دیگر دارو وارد بدن شما و حلق شما نمی شود و در نتیجه باعث باطل شدن روزه نمی شود.

سلامت باشید …

به وسیله | ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ ۶:۳۷:۲۵ اسفند ۲۰ام, ۱۴۰۲|تازه ها, دسته‌بندی نشده|
×

Powered by WhatsApp Chat

× لطفا جهت رزرو وقت ویزیت، پیام نوشتاری در واتزاپ بفرستید(ترجیحا با موبایل)