تاثیر کامپیوترو موبایل روی چشم

تاثیر کامپیوتر و موبایل روی چشم 

باید یادآور شویم که تاکنون هیچ مطالعه معتبری درباره  اثرات بازی های کامپیوتری و تماشای فیلم های سه یعدی روی چشم انجام نشده است. دیده شده است که برخی افراد با تماشاکردن این فیلم ها دچار سر درد می شوند و لذا توصیه ما این است که اگر افراد( در هر سنی) با تماشای آنها دچار سردرد و خستگی چشم می شود برای اطمینان معاینه چشم انجام دهند و حتی الامکان از تماشا کردن خودداری نماید.

در مورد کودکان زیر دوتا سه سال  سال مسئله قدری جدی تر است زیرا این در این دوره سنی بیشترین مقدار تکامل بینایی چشم انسان صورت میگیرد و بهتر است والدین فرزندان خود را از تماشای آنها منع کنند. در سنین بالاتر از  دو تا سه سال این نگرانی کمتر است ولی بهتر است  این مدت زمان هر چه کمتر شود. بطور مشخص کودکانی که دچار انحرافات چشمی  و تنبلی چشم یا بیماریهای دیگر چشم هستند باید با پزشک خود مشورت نمایند.

ملاحظات چشم پزشکی به هنگام کار با کامپیوتر

بیشتر کارهایی که در گذشته با قوای فیزیکی دست و پا انجام می شد در در دنیای دیجیتال امروز باید با قوه بینایی انجام شود و این امر ضرورت استفاده  صحیح از این عضو پر مسوولیت را دو چندان میکند. همه کم و بیش می دانیم که نگاه کردن به مانیتور ها بویژه اگر طولانی مدت باشد میتواند ایجاد  خستگی درد  و سوزش در  چشم یا اطراف چشم بکند که طبیعتا شدت آن  در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.در هنگام تماشای صفحه موبایل یا کامپویوتر به دلیل اینکه تعداد دفعات پلک زدن کاهش پیدا می کند معمولا درجاتی از خشکی چشم ایجاد می شود.

برای کمتر شدن این ناراحتی توصیه های زیر ارایه می شود:

 – فاصله مانیتور با چشم حدود  ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد (برای اندازه معمول ما نیتور ها که حدود ۱۵ تا ۱۹ اینچ است) به عبارت دیگر  این فاصله تقریبا  باید معادل طول بازو و ساعد فرد  باشد.

 – مانیتور باید کمی پایین تر از سطح چشم قرار بگیرد یعنی خط دید (خطی که از چشمان شما به وسط (مرکز) مانیتور وصل می شود) حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین تر از خط  افق باشد. و زاویه مانیتور نسبت به پایه آن را طوری تغییر دهید که خط دید شما عمود بر سطح مانیتور باشد.( شکل زیر)

 – در طول یک دقیقه ۳ تا ۴ بار پلک بزنید این کار کمک می کند که لایه اشک همیشه به اندازه کافی روی سطح قرنیه چشم وجود داشته باشد.

 – در طول کار با کامپیوتر هر ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت ، بمدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه به فاصله دور (ترجیحا منظره ای در بیرون از فضای کارتان)  نگاه کنید.

 – توجه کنید که نور چراغ یا روشنایی پنجره مستقیم به سطح مانیتور نتابد.

 – تنظیمات مانیتور را متناسب با راحتی خودتان تغییر دهید و در صورت امکان از مانیتور های با کنتراست بالا استفاده کنید.

 -با رعایت نکات بالا بسیاری از خستگیهای  چشم برطرف خواهد شداما چنانچه مشکل شما ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است علل دیگری (از جمله عیوب انکساری ، پیر چشمی ، اختلالات تطابق ، انحراف های مخفی چشم و …) علت این مشکل شما باشد./ویرایش  فروردین ۱۴۰۲

۱۴۰۲/۱/۲۰ ۱۰:۰۸:۱۷
×

Powered by WhatsApp Chat

× لطفا جهت رزرو وقت ویزیت، پیام نوشتاری در واتزاپ بفرستید(ترجیحا با موبایل)