تاثیر کامپیوترو موبایل روی چشم

تاثیر کامپیوتر و موبایل روی چشم 

توضیح ضروری :

باید یادآور شویم که تا این زمان مطالعه کنترل شده ای درباره  اثرات بازی های کامپیوتری و تماشای فیلم های سه یعدی روی چشم انجام نشده است.تلاش می شود که چکیده ی نظرات اهل فن در این زمینه بیان شود. برخی افراد با تماشاکردن این فیلم ها دچار سر درد می شوند و لذا توصیه ما این است که اگر افراد( در هر سنی) با تماشای این گونه فیلم ها دچار سردرد و خستگی چشم می شود برای اطمینان معاینه چشم انجام دهند.

فیلم های سه بعدی برای کودکان

تماشا کردن فیلم های سه بعدی در بزرگسالانی که چشم های سالم دارند به نظر نمی رسد مشکل خاصی ایجاد کند. کسانی که بیماری های چشم دارند باید با چشم پزشک مشورت کنند. امادر مورد کودکان زیر دوتا سه سال  سال مسئله قدری جدی تر است زیرا این در این دوره سنی بیشترین مقدار تکامل بینایی چشم صورت میگیرد و بهتر است والدین فرزندان خود را از تماشای آنها منع کنند. در سنین بالاتر از  دو تا سه سال این نگرانی کمتر است ولی بهتر است  این مدت زمان هر چه کمتر باشد. بطور مشخص کودکانی که دچار انحرافات چشمی  و تنبلی چشم یا بیماریهای دیگر چشم هستند باید در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایند.

ملاحظات چشم پزشکی به هنگام کار با کامپیوتر

بیشتر کارهایی که در گذشته با قوای فیزیکی دست و پا انجام می شد در در دنیای دیجیتال امروز باید با قوه بینایی انجام شود و این امر ضرورت استفاده  صحیح از این عضو پر مسوولیت را دو چندان میکند. همه کم و بیش می دانیم که نگاه کردن به مانیتور ها بویژه اگر طولانی مدت باشد میتواند ایجاد  خستگی و درد  و سوزش در  چشم یا اطراف چشم بکند که شدت آن  در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.در هنگام تماشای صفحه موبایل یا کامپویوتر به دلیل اینکه تعداد دفعات پلک زدن کاهش پیدا می کند معمولا درجاتی از خشکی چشم ایجاد می شود.برای اطلاعات بیشتر در مورد خشکی چشم اینجا کلیک کنید.

سایر ملاحظات پزشکی در کار با کامپیوتر

به هنگام کار با کامپیوتر باید طرز صحیح نشستن مطابق شکل این صفحه رعایت شود. قوز کردن یا عدم رعایت ارتفاع صندلی مناسب و فاصله ی مناسب بدن از میز در درازمدت ممکن است باعث تشدید آتروزمهره های گردن ، کمریا شانه شود.

برای کمتر کردن یا پیشگیری از تاثیرات ناگوار کار با کامپیوتر چه توصیه هایی وجود دارد؟

 – فاصله مانیتور با چشم حدود  ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر باشد (برای اندازه معمول ما نیتور ها که حدود ۱۷تا ۲۱ اینچ است) به عبارت دیگر  این فاصله تقریبا  باید معادل طول بازو و ساعد فرد  باشد.برای مانیتورهای سایز بزرگتر باید فاصله بیشتر شود.

 – مانیتور باید کمی پایین تر از سطح چشم قرار بگیرد یعنی خط دید (خطی که از چشمان شما به وسط (مرکز) مانیتور وصل می شود) حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین تر از خط  افق باشد. و زاویه مانیتور نسبت به پایه آن را طوری تغییر دهید که خط دید شما عمود بر سطح مانیتور باشد.( شکل زیر)

 – در طول یک دقیقه ۳ تا ۴ بار پلک بزنید این کار کمک می کند که لایه اشک همیشه به اندازه کافی روی سطح قرنیه چشم وجود داشته باشد.

 – در طول کار با کامپیوتر هر ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت ، بمدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه به فاصله دور یعنی به چیزی در فاصله بیشتر از ۶ متر(ترجیحا منظره ای پنجره که بیرون از فضای کارتان است)  نگاه کنید.

 – توجه کنید که نور چراغ یا روشنایی پنجره مستقیم به سطح مانیتور نتابد. بازتابش نور از سطح مانیتور باعث آزار چشم می شود.

 – تنظیمات مانیتور(کنتراست-میزان نور و …) را متناسب با راحتی خودتان تغییر دهید و در صورت امکان از مانیتور های با وصوح /کنتراست /رزولوشن بالا استفاده کنید.

طرز صحیح نشستن پشت کامپیوتر

-با مراجعه به چشم پزشک مطمین شوید که عینک نیاز ندارید.

-افرادی که وارد دوران پیر چشمی شده اند ( سن ۴۰ و ۴۵ سالگی به بالا )ممکن است برای کار با کامپیوتر به عینک نیاز داشته باشند.

-با رعایت نکات بالا بسیاری از خستگیهای  چشم برطرف خواهد شداما چنانچه مشکل شما ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است علل دیگری (از جمله عیوب انکساری ، پیر چشمی ، اختلالات تطابق ، انحراف های مخفی چشم و …) علت این مشکل شما باشد.

 

سوالات شایع:

-کسانی که زیاد با کامپیوتر یا گوشی سر و کار دارند می توانند عمل برداشت عینک مانند لیزیک یا لازک و عمل های مشابه را انجام دهند؟

جواب: بله. در صورت وجود شرایط کلی، برای این عمل ممنوعیت ندارند و مانند سایر افراد می توانند برای انجام مشاوره پیش از عمل اقدام کنند.

-کار زیاد با مانیتور برای چشم خطر دارد؟

جواب. برای یک چشم نرمال تا کنون هیچ خطر اثبات نشده ناشی از کار زیاد با مانیتور گزارش نشده است. در سالهای اخیر گزارشاتی وجود دارد که ممکن است کار نزدیک چشمی زیاد چه با موبایل یا تابلت یا کامپیوتر سبب افزایش پیشرفت نمره نزدیک بینی چشم شود. این مورد در کودکان مم کن است جدی تر باشد.با توجه به اینکه امروزه انسانها برای انجام بسیاری از امور روزمره نیازبه استفاده از موبایل و کامپیوتر دارند نمی توان منع کلی به این خاطر قائل شد. توصیه ی منطقی و عملی این است که افراد در فواصل انجام کار هر نیم ساعت طبق موارد گفته شده بالا به چشم خود استراحت دهند. کودکان بخصوص ساعت های بیشتری در خارج از خانه به بازی ها و فعالیت های دیگر( غیر از موبایل) بپردازند.

۱۴۰۳/۵/۱۰ ۲۱:۳۲:۴۳
×

Powered by WhatsApp Chat

× لطفا جهت رزرو وقت ویزیت، پیام نوشتاری در واتزاپ بفرستید(ترجیحا با موبایل)