پیشگیری از آسیب های ضربه ای به چشم در حوادث

آیا ما از چشم های خود در مقابل ضربه همچون یک گوهر محافظت می کنیم؟!

در طول دوران بیست و چند ساله طبابت به عنوان چشم پزشک  لحظات تلخ و شیرین زیادی را شاهد بوده ام. شیرینی ها به سرعت فراموش می شود اما تلخی ها خیر.از جمله لحظه های تلخ زمانی است که می بینم فردی دچار آسیبی جدی به چشم شده است که تا حدود زیادی قابل پیشگیری بوده است.آسیب هایی که در حین انجام کارهای مختلف در محیط کار در کارگاه  و کارخانه و یا در محیط منزل برای چشم اتفاق می افتد از جمله این موارد است.

نکته دردناک این است که در این موارد فرد آسیب پذیر عموما در گروه سنی کودک، جوان یا میانسال قرار دارد که شامل قشر مولّد و فعال جامعه می باشد . آسیب وارده  به این اقشار باعث لطمه جدی به اقتصاد و روان فرد و خانواده و در مقیاس بزرگتر جامعه می شود. لذا هر اندازه در این زمینه تلاش کنیم کم است.

سازمانهای مسوول مسوولیت هایی دارند که اگر چه کم و بیش در تلاش هستند تا آن مسوولیت ها را به جا بیاورند ولی امیدواریم بهبود بیشتری پیدا کند. اما مسوولیت فرد و خانواده ایجاب می کند که بیشتر و پیشتر از هر کسی به فکر چاره باشند. 

. موقعیت های زیادی در زندگی وجود دارد که در طی آن خواسته یا ناخواسته نوک چاقو به چشم برخورد می کند که به چند مورد از آن اشاره می کنیم.

بخش اول:

-از قول یک مادر: داشتم سبزی پاک می کردم و کنارم بچه ام در حال بازی بود که یک مرتبه با چشم خونین اول مواجه شدم و…

– در مهمانی بچه ها در حال بازی با هم هستند داشت که به ناگاه برخورد چاقو با چشم اتفاق می افتد و… – از قول مادر: در حال بازکردن یک بسته با چاقو بودم که یک دفعه نوک چاقو به چشمم برخورد کرد و ….

هزاران خاطره تلخ دیگر مشابه این وجود دارد که در طی آن نوک چاقو به چشم برخورد کرده است و باعث نابینایی لا علاج شده است.

اگرچه فعالیت های روزمره زندگی را نمی توان تعطیل کرد اما با یک یشگیری ساده و با انجام تغییراتی در سبک زندگی می توان تا حدود زیادی جلوی این موارد را گرفت.

عملکرد سیستم بینایی به گونه است که  می باید همواره برای دریافت بیشترین میزان آگاهی انسان ازمحیط  پیرامون آماده به کار باشد و از آن مهمتر در حین انجام کار باید بیشترین تمرکز را بر محدوده کار داشته باشد و لذا چشم همیشه در معرض آسیب است از طرف دیگر ساختمان چشم در برابر اشیاء تیز و پرتاپ شونده بسیار آسیب پذیر است.

شکل تیغه چاقو:

متاسفانه بسیاری از چاقوها و کاردها در محیط خانه دارای نوک وتیغه ی تیز هستند. این انواع از پتاسیل زیادی برای ایجاد آسیب به چشم برخوردارهستند. به هیچ عنوان ضرورت ندارد که ما در مهمانی ها از کاردهای با نوک تیز استفاده کنید. بسیاری از امورخانه با کاردهای بدون نوک تیز هم قابل انجام است.

در شکل زیر نمونه یک کارد با تیغه کم خطرو پر خطر نشان داده شده است.

سمت راست: برخورد چاقو به چشم / سمت چپ دو نوع کارد کم خطر و پرخطر

 در این موارد بهترین راه پیش گیری عدم عرضه آنها در بازار و در قدم بعدی عدم خریداری توسط خانواده ها می باشد.این امید وجود دارد که با افزایش حساسیت خانواده ها و نیز توجه سازمانها شاهد آن روز باشیم..

بخش دوم:

در طول روز افراد به دلایل مختلف در معرض آسیب چشمی هستند. زمانی که یک فرد معمولی یا کارگر یا سرویسکار درمنزل یا  محل کار اقدام به چکش کاری یا دریل کاری و یا حتی کار با سنگ فرزو … می کند احتمال دارد که تکه ای ریز از آهن یا سنگ به اطراف پرت شود و این ذرات سریع و تیز برای چشم پیام شومی را به همراه دارند. در سال هزاران نفردچارآسیب هایی چشمی اینچنین می شوند .بسیاری از این اجسام در برخورد با چشم به داخل چشم نفود کرده و ممکن است باعث آسیب به قرنیه ، عدسی چشم، شبکیه و سایر عناصر چشم شوند. تقریبا در اکثر موارد این آسیب های اصطلاحا نفوذ کننده و یا سوراخ کننده چشم باعث از بین رفتن بینایی از درجات خفیف تا درجات شدید و حتی نابینایی می شوند. حتی اگر در اولین فرصت اقدام درمانی صورت گیرد. و این مورد ضرورت پیشگیری را دو چندان می کند.

در این موارد استفاده از یک عینک محافظ مناسب و استاندارد تا حدود زیادی جلوی خطرات را می گیرد.

متاسفانه در اثر کم توجهی و اینکه مثلا زمان انجام کار خیلی کوتاه است و زیاد طول نمی کشد و توجیهاتی از این دست  فرد عینک نمی زند و در یک لحظه آن اتفاق ناگواررخ میدهد .

برخورد ترکش حین چکش کاری به چشم

اما پیشگیری چگونه باید انجام شود؟

توصیه همیشگی را به یاد داشته باشیم:

اول ایمنی بعد کار

خوشبختانه اکثر این آسیب ها با زدن عینک محافظ و البته استاندارد در حین کار قابل پیش گیری است.

خصوصیات عینک محافظ چشم:

 عینک محافظ باید به گونه ای باشد که نه فقط ار روبرو بلکه از اطراف ( بالا و پایین و سمت خارج صورت )هم مانع از ورود اجسام به چشم شود و عدسی آن از جنس پلاستیک مقاوم به ضربه باشد . که چنین عینک هایی امروزه براحتی از فروشگاه های معتبر قابل خریداری هستند. زدن عینک در ابتدا ممکن است سخت به نظر برسد اما مانند هررفتار دیگری بعد از مدتی عادت خواهد شد. نه فقط انجام دهنده ی کار بلکه تمام افرادی که در در محدوده ی انجام کار هستند و خصوصا در حال نگاه کردن هستند باید عینک بزنند./دکتر محمدی خرداد ۱۴۰۰

نمونه ی یک عینک محافظ

توصیه آخر ….

این نوشتار را به عزیزان خود ارسال کنید باشد که هیچ چشمی در اثر ضربه نابینا نشود

به وسیله | ۱۴۰۲/۹/۲۶ ۸:۵۸:۴۳ خرداد ۱۴ام, ۱۴۰۰|تازه ها|
×

Powered by WhatsApp Chat

× لطفا جهت رزرو وقت ویزیت، پیام نوشتاری در واتزاپ بفرستید(ترجیحا با موبایل)