تاثیرات گاز اشک آور روی چشم

به نام خدا

سوالاتی در موضوع تاثیر گاز اشک آور روی چشم مطرح شده که در این مقاله قصد داریم به آنها جواب دهیم.

۱.آیا گاز اشک آور می تواند باعث آسیب به چشم شود؟

براساس بررسی های صورت گرفته منتشرشده در مجلات معتبر بین المللی  چنانچه پس از تماس بلافاصله چشم ها  به مدت حداقل ۵ دقیقه و ترجیحا بمدت ده دقیقه با آب شسته شود آسیب جدی به  سطح چشم (که منظور قرنیه  و ملتحمه ی چشم است ) وارد نمی شود و یا حداکثر خراش های ریز و میکروسکوپی در قرنیه ایجاد می شود که ظرف ۲۴ ساعت بهبود پیدا می کند.

اما  نکته ی بسیار مهم اینجاست که چنانچه پس از تماس با گاز، شستشوی فوری صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که خراش های بزرگتری در سطح چشم ایجاد شود و همچنین مدت بیشتری طول بکشد تا خراش بهبود پیدا کند ویا در موارد نادری باعث شود که پس از بهبودی روی قرنیه جای زخم باقی مانده و سبب درجاتی از افت دید شود.

۲- پس از تماس با گاز اشک آوراز نظر چشم پزشکی چه باید کرد؟

بلافاصله با آب فراوان چشم ها و صورت خود را بشویید و دقت کنید که اولویت با شستن چشم است و باید حداقل ۵ دقیقه و در صورت تماس شدید گاز با چشم به مدت  ده دقیقه شستن را ادامه بدهید . پس از این مرحله و در صورت ادامه سوزش چشم میتوانید از قطره اشک مصنوعی هر نیم ساعت تا ۵ بار و سپس هرسه چهاریا ساعت( بسته به شدت ناراحتی ) ساعت تا بهبودی علایم استفاده کنید.  در صورت ادامه درد و ناراحتی سعی کنید در ۱۲ تا ۲۴ ساعت اول بیشتراوقات چشم در حالت بسته  باشد و در یک اتاق کم نور استراحت بکنید. ریختن قطره آناپریون( نام علمی نفازولین + آنتازولین)  هر ۶ ساعت یک قطره و حداکثر به مدت سه روز هم گاهی مفید است.

۳-آیا مراجعه به چشم پزشک ضروری است؟

 چنانچه  ضربه ی به چشم نخورده باشد و فقط تماس با گاز باشد  در ساعت های اولیه نیازی به مراجعه نیست اما اگر بعد از گذشت دو یا سه روز همچنان مشکل چشمی وجود داشته باشد بهتراست معاینه انجام شود.

۴- آیا افرادی که در گذشته تحت عمل جراحی چشم مانند لیزیک ، لازک ، فمتولیزیک و سایر عمل های چشم قرار گرفته اند ، در اثر تماس با گاز اشک آور دچار مشکل می شوند؟

چنانچه از عمل حداقل یک ماه گذشته باشد و دوره نقاهت (بهبودی) پس از عمل سپری شده باشد معمولا مشکل ایجاد نمی شود.

همواره تندرست باشید ….

به وسیله | ۱۴۰۲/۹/۲۶ ۸:۵۸:۱۰ آبان ۲۵ام, ۱۴۰۱|تازه ها|
×

Powered by WhatsApp Chat

× لطفا جهت رزرو وقت ویزیت، پیام نوشتاری در واتزاپ بفرستید(ترجیحا با موبایل)