مگس پران و دیدن جرقه در چشم

 شاید شما هم گاهی متوجه نقطه ها، لکه ها، خطها یی در دید خود شده باشید که معمولا به هر جا نگاه بکنید آنها را می بینید و بویژه وقتی به زمینه ها یا سطوح سفید و روشن  یا به آسمان نگاه می کنید بهتر دیده می شوند. از نظر چشم پزشکی به اینها مگس پران (Floater) گفته می شود. این اشکال وقتی که چشم شما حرکت نمی کند به

آرامی و معمولا از بالا به پایین حرکت می کنند  اینها در بسیاری از افراد از دوران کودکی دیده می شوند اما در برخی دیگر از افراد در سنین بعد ایجاد می شود.  منشا ایجاد آن هم ذراتی است که در داخل مایع ژله ای داخل چشم( زجاجیه) تشکیل می شوند. مگس پران گاهی همراه با دیدن جرقه نور در چشم می باشد که این موارد را باید بیشتر جدی گرفت. دیدن جرقه ممکن است به این صورت باشد که فرد می گوید در جایی از دیدم نقطه یا جرقه های نورانی می بینم و در فضای تاریک این جرقه بهتر دیده می شود. علت ایجاد جرقه فشار ها و کشش هایی است که روی شبکیه وارد میشود و گاهی نشانه احتمال سوارخ یا پارگی شبکیه است.

    ذرات داخل زجاجیه که ایجاد مگس پران می کنند

آیا مگس  پران می تواند خطر ساز باشد؟

در بیشتر موارد خیر، اما از آنجا که گاهی ممکن است مگس پران نشانه ای از یک بیماری جدی در چشم باشد( مثل خونریزی داخل چشم، سوراخ یا پارگی شبکیه ، التهاب داخل چشم و برخی علل دیگر)  تو صیه ما این است که هر زمان فردی برای اولین بار متوجه مگس پران می شود به چشم پزشک مراحعه نماید تا احیانا اگر جزء موارد مهم است رسیدگی به مو قع صورت گیرد. براساس معاینه اول نحوه مراقبت های بعدی تعیین میشود.

  دیدن جرقه در چشم هم جزء مواردی است که باید بدون فوت وقت معاینه شود اگر چه در بیشتر موارد هم جرقه الزاما دلیل بر وجود سوراخ شبیکیه نیست.

به وسیله | ۱۴۰۰/۳/۲۶ ۱۱:۱۶:۲۸ بهمن ۱۶ام, ۱۳۹۹|دسته‌بندی نشده|
×

Powered by WhatsApp Chat

× لطفا جهت رزرو وقت ویزیت، پیام نوشتاری در واتزاپ بفرستید(ترجیحا با موبایل)